Familjär bröstcancer

Ordet familjär, är för mig förknippat med något mysigt och bra. Familjen är ofta ett tryggt ord för många. Men när det står i samband med ordet bröstcancer är det inte så trevligt. I min familj finns det en familjär form av bröstcancer, det framkom vid en utredning jag valde att göra vid Norrlands universitets sjukhus, 2008.

Den allmänna risken att drabbas av bröstcancer någon gång i livet är ca 10% (alltså 1/10). Jag har en något högre risk än så.

Tror att alla känner någon som drabbats. Det gör i alla fall jag. Min mormor dog av bröstcancer, strax innan min mamma fyllde 18 år. Min mamma fick ett förstadie till bröstcancer för några år sen. Dessutom riskerar min moster, jag och hennes barn och mina framtida barn, att drabbas eftersom det ligger i generna. För mig är det självklart att stödja "Rosa bandet"! Så förutom mina inköp av olika rosa bandet artiklar denna månad, så ser jag självklart:
Rosa bandet - galan ikväll! Jag och mamma bänkade framför tv3 klockan 20.00.



 
Ovan till höger är mammas intatuerade rosa band. Nedre bilden är lite grejor som jag köpt som är rosa bandet märkta. Tycker att alla svenskar borde kunna köpa åtminstone ett rosa band..

Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt! För 38 år sen kunde man inte rädda min mormor Elsie. Men nu upptäckte man min mammas cancer, INNAN det ens blivit en tumör. Och det är forskningens framsteg och det kan fortsätta gå framåt. Tänk om ingen behövde få cancer i framtiden?

Kommentarer
Postat av: Emma

Blir nice imorgon :D Nää man orkar ju aldrig göra ett skit på kvällarna känns det som. Upp vid 07.00 & är hemma vid 18.15, då ska man äta, leka med Nova & sådär. Träffar nästan aldrig kompisar på veckorna, man orkar helt enkelt inte. :| Kanske får jag mer tid när jag blir mammaledig igen, men kanske inte mer ork :P Hehe. Puss!

2009-10-30 @ 09:54:14
URL: http://nouvellestar.blogg.se/
Postat av: Moster

Å vad jag skäms - slog på mobilen idag och fick ditt sms....som du sänt för flera dagar sedan....:-D

Jag skulle ju inte glömma den! Skärpning skärpning...



Jag såg Rosa bandet-galan lite av och till, och jag har stuckit mitt strå till stacken genom att köpa rosa bandet-märkta produkter :-)



Kram

2009-11-01 @ 18:02:12
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0