Beautiful Girl

Såg en film på kanal 5 efter att jag vaknat och duschat. "Beautiful girl" hette den. Den handlade om en kvinnlig lärare som valde att ställa upp i en skönhetstävling, mest för att vinna en resa till Hawaii som smekmånad. Problemet för henne var att hon inte var lika smal som dom andra i tävlingen... Hon var vacker i mina ögon, visst hon var rund/mullig eller kurvig. Välj ett ord som ni själva tycker passar! Hon var helt enkelt inte fotomodell smal...

Självklart fick det här mig att tänka till, självklart får det här mig att bli upprörd! Det fattar alla som känner mig! Jag har aldrig förstått varför inte smala, mulliga och tjocka modeller kan gå tillsammans på catwalken. Frågar man en designer så är en av anledningarna, enligt dem förmodligen : " Vi syr bara upp kläder i en viss storlek, modellerna som går på catwalken måste kunna komma i dessa kläder"

Okej, så jag köper deras argument att de bara kan tillverka en storlek för catwalken av den enkla anledningen att det blir för dyrt med extra tyg (?).  Men sen då? De tillverkar ju inte bara kläder i en och samma storlek till försäljning, hur kommer det sig att det går att variera storlekar då?

Vill poängtera att jag tycker att smala tjejer är precis lika vackra som mulliga eller stora tjejer! Det är inte för att jag tycker det är fel med smala modeller som jag skriver det här. Men alla är inte smala, alla är inte födda så. Alla kan inte bli supermodeller visst! Men något måste vara fel, när vissa modeller blir så magra att de dör av undernäring. När har det gått för långt? Varför kan inte stora och små tjejer/killar gå tillsammans och visa upp vackra kläder på catwalken. Sida vid sida?

Min förhoppning är att om några år ska anorexia och bulimi inte längre finnas som sjukdomar. I framtiden ska världen vara så bra att ingen tjej eller kille ska behöva genomlida det. Det är en av mina drömmar. Är jag naiv?

Mina vackra och smarta brorsdöttrar. Vill aldrig att ni ska växa upp med tanken att ni inte duger som ni är. Hoppas världen har förändrats innan ni börjar fundera kring sådana frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0