PMS & Hallongömmor

Denna vecka har hittils varit en ruggig plåga för min stackars mage. Den är stor som på en gravid kvinna i tredje månaden (typ) och gör ont mest hela tiden. Alla brudar som läser, fattar vad jag snackar om :P Man vet ju att det går över, men det är jobbigt ändå.

Ikväll har jag varit på kvällspromenad med min fina vän Sandra. Som jag saknat denna tös och nu är hon äntligen hemma igen :)

När jag kom hem bakade jag hallongömmor och tänkte på farmor. Efter baket när jag såg mina inte så perfekta kakor, tänkte jag på att farmor alltid bakade så goda hallongömmor. De var goda, bruna och såg kanske inte perfekta ut heller men de smakade gudomligt gott. Ville ha dem så, sen grät jag en skvätt. Nu skrattar jag åt mig själv för att jag är så känslosam... Men när saknaden är stor och alla minnen kommer på en och samma gång är det svårt att stå emot tårarna.

Men goda blev "nostalgikakorna" :) Åt tre stycken av dem :P



125 g smör el. margarin
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
knappt 1 tsk bakpulver

Fyllning: Fast hallonsylt

Sätt ugn på 200 grader. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och tillsätt det. Rör ihop till en deg. Rulla degen till en längd och skär i 24 bitar. Rulla dem till kulor och lägg dem i småbrödsformar av papper. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en syltklick.
Grädda i mitten av ugnen 10-12 min.


Nä nu ska jag se True Blood och mysa med tända ljus. Godnatt! :)


Kommentarer
Postat av: Moster

Men shit vad du blivit huslig ;-) Hade jag varit nära dig hade jag kommit och våldgästat :-)



Nu har du fått mig sugen på att baka också; jag har nämligen en hel del recept jag samlat på mig som jag vill prova, och blir de bra så lägger jag självklart ut dem på bloggen :-)



Mys på och sov sedan gott! Kram /moster

2009-11-11 @ 22:33:58
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Moster

P.S Du kan ju kanske döpa dem till "Dregans nostalgikakor" :-) D.S

2009-11-11 @ 22:35:01
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0