Vykort från USA

Min dag har varit som många andra tisdagar: Jobb, gå och handla etc. Ja ni vet dom vanliga vardagssysslorna vi alla håller på med.

Har fått många fina julkort med posten som jag är otroligt glad över och ett som är extra intressant :)

Idag ringde min mor och talade om att jag fått post, skickad till mina föräldrars adress. Post från USA. Tog ett tag innan jag kom på vem/vilka det kunde tänkas vara från. Sedan gick en liten glödlampa upp i mitt huvud. Medan min farmor var vid livet, fick hon inför varje jul ett vykort från Texas. Min farmor kunde inte engelska och ringde därför alltid efter mig eller pappa som kunde översätta vad som stod skrivet. Det är ett vackert minne jag har av farmor i hennes kök, där jag sitter och läser vad de skrev. Hon var stolt över att få kort från "barnen", vars föräldrar en gång i tiden hälsade på farmor och farfar tillsammans med en släkting som bodde i Sverige.

För ett år sen kom ett nytt vykort till farmor från Eric och Ann i Texas. Min farmor har varit död i två år nu. Jag skrev ett brev till Eric och Ann, där jag berättade att hon gått bort och hur mycket hon uppskattat deras julkort genom åren.

I år fick jag ett julkort skickat med ett meddelande inuti, där de talade om att de uppskattat farmors julkort varje år de med. Trots att de aldrig träffat henne och de vet eg. inte hur de är släkt. Förutom att Erics pappa hade samma efternamn som min farfar och farmor när han flyttade till USA. En farbror till Erics pappa gav honom ett råd att byta efternamn till något mindre utländskt, för då skulle han lättare få jobb. Så på den vägen är det. Så mycket mer vet ingen av oss eg. Farmor var den som hade koll på hur alla var besläktade:) Hon kunde räkna upp flera generationer och deras släkthistoria.

Mitt hjärta slog ett dubbelslag av både förvåning och glädje när jag satt med pappa och läste julkortet och vi samtalade om farmor. Hur stolt hon var över att få julkort från Amerika. Det var en superfin tradition att få äran att översätta kortet för farmor. Ska föralltid vårda det minnet i mitt hjärta<3


Kommentarer
Postat av: Moster

Men vad roligt att de tänkte på dig och skickade ett julkort!



Hur är det annars med systerdottern min? :-)



KRAM

2009-12-18 @ 11:40:13
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0