Man kan titta utan att se och höra utan att lyssna

Kloka ord från prästen Erlandsson idag. Tyckte det citatet passar in i så mycket i våra liv. Hur ofta har man inte suttit och hört på någon som babblat och efteråt insett att man inte lyssnat alls. Skulle någon be en att återge vad som sagts skulle man inte veta det...Och man kan se sanningen i vitögat och ändå inte tro vad man ser.

Idag började min söndag med en morgonpromenad. Hade eg. tvättid idag klockan 7, men när väckarklockan ringde, tänkte jag: "Varför ska jag stressa upp nu? Kan ju ta det någon annan gång istället".
Så jag sov till 9 istället:P
Efter min promenad käkade jag frukost och begav mig sedan till kyrkan. Har även firat min kära pappa idag på farsdag.

Ikväll har jag även lämnat tillbaks en film jag hyrde igår och läst ut en bok:



Det är nog den sorgligaste, svåraste bok jag någonsin läst. Samtidigt är den skriven med humor och det gör den lättare att uthärda.
Den handlar om en kroniskt otrogen man som får reda på att hans fru och mamman till hans barn, har fått bröstcancer. Denna kvinna som han älskar mer än allt annat, hans själsfrände ska dö. Det är en bok som får mig att omformulera min ståndpunkt kring otrohet. För i detta sammanhang är det ingen som kommer till skada, utan mer som ett sätt för denna man att uthärda allt det tunga i hans liv. 
Under sin frus sjukdomstid, finns han ständigt där för henne och för sin dotter. Han följer med på behandlingar, de åker på semester och han gör sitt yttersta för sin fru i allt hon önskar sig. Samtidigt träffar han andra kvinnor och tillslut skaffar han en permanent älskarinna.  I vanliga fall skulle jag tycka att man inte kan älska den man lever med till fullo om man ständigt är otrogen. Fast i det här fallet får jag ge vika i mitt resonemang och inse att han, trots otroheten nog är den bästa make man kan tänka sig, utifrån vad de går igenom. De älskar varandra villkorslöst och gör varandra lyckliga tills döden skiljer dem åt. Det är nog banne mig den finaste kärlekshistoria jag någonsin läst. Dessutom är den verklighetsbaserad. Den är nog enda boken som fått mig att både skratta och gråta på samma gång. LÄS DEN!

Nu dags för "Ensam mamma söker".

Ha en fortsatt bra kväll mina vänner!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0